sobota, 20 kwietnia

Blog książkowy

Blog książkowy – jeszcze kilka lat temu blogi cieszyły się bardzo dużą popularnością, dziś jednak nieco o nich zapomnieliśmy. Tymczasem okazuje się, że wartościowe witryny mogą stanowić nie tylko źródło inspiracji, ale również cennej dla nas wiedzy. Możemy też pomyśleć nad prowadzeniem bloga we własnym zakresie. Kiedy warto zdecydować się na założenie bloga książkowego?

Blog dla księgarzy

Nie od dziś wiadomo, że blog może stanowić swoistą formę reklamy swoich towarów bądź oferowanych usług. Prowadzenie bloga o tematyce książkowej to doskonałe rozwiązanie dla osób, które prowadzą własną księgarnię, przede wszystkim internetową. Blog powinien być podpięty pod sklep online, co oznacza, że klienci powinni mieć możliwość przejścia do niego bezpośrednio z poziomu sklepu. Na blogu książkowym umieszczamy przede wszystkim wpisy dotyczące nowości, jakie klienci mogą zakupić w naszej księgarni. Na zakończenie każdego wpisu dodajemy informację odnośnie tego, w jakiej cenie dostępna jest książka, możemy również umieścić do niej aktywny link. Tego typu oferta z pewnością zaciekawi klientów, którzy wstępnie będą mogli zapoznać się z recenzjami. Co istotne, nie wychwalamy nadmiernie każdej pozycji – staramy się pisać rzetelnie o danej książce, bez zbędnych pochlebstw czy co gorsza, zamieszczania nieprawdziwych informacji. Na blogu mogą też znaleźć się informacje dotyczące akcji promocyjnych, autorów książek czy eventów literackich. Blog książkowy stanowi doskonałe rozwiązanie także dla osób, które prowadzą księgarnię stacjonarną. Podobnie jak w przypadku księgarni internetowej, na blogu publikujemy przede wszystkim wpisy dotyczące nowości wydawniczych. Blog książkowy ma zachęcać czytelników do odwiedzenia księgarni i zakupu wybranej przez siebie pozycji. Pełni on rolę reklamową, jednak jest to ukryta forma promocji, nienachalna i przystępna dla klienta.

Gdy czytanie staje się pasją

Blog książkowy
Blog książkowy

Czytanie to dla wielu z nas sposób na spędzanie wolnego czasu. Przy książce relaksujemy się, odrywamy od rzeczywistości, staramy się nie myśleć o codzienności. Niemniej jednak niektórzy wręcz pochłaniają kolejne pozycji, i to w zaledwie kilka dni. Ci, którzy chcą się podzielić swoją pasją oraz wiedzą, mogą założyć bloga książkowego. Nie jest on ukierunkowany na reklamę, zatem treści publikowane dobieramy dowolnie. Prowadzenie bloga książkowego to doskonały sposób na poznanie osób, które mają podobne zainteresowania. Dzięki niemu możemy nawiązać nowe kontakty. Umożliwia on również prowadzenie merytorycznych dyskusji, dzielenie się opiniami i odczuciami. Autor bloga dowolnie dobiera jego tematykę – możemy recenzować kryminały, powieści obyczajowe czy poradniki. Prowadzenie tego typu bloga nie wymaga posiadania wykształcenia kierunkowego. Nie analizujemy tutaj książki pod kątem technicznym, a raczej merytorycznym, z punktu widzenia “zwykłego” czytelnika. 

Blogi dla profesjonalistów

Recenzowanie książek okazuje się nie tylko sposobem na dzielenie się pasją, lecz również posiadaną wiedzą specjalistyczną. Mowa tutaj przede wszystkim o blogach, które prowadzone są przez osoby z odpowiednim wykształceniem oraz doświadczeniem zawodowym w pewnym zakresie. Przykładowo, logopeda może recenzować książki, które wspomagają prawidłowy rozwój mowy. Lekarz może natomiast odnosić się do poradników medycznych, a psycholog oceniać, czy postawy bohaterów w konkretnych książkach należy oceniać pozytywnie. Profesjonalnie prowadzone blogi są bardzo potrzebne czytelnikom, którzy właśnie w sieci szukają specjalistycznej wiedzy. Oczywiście, chętnie wspomagają się oni również książkami w formie papierowej bądź ebooków, jednak nie zawsze wiedzą, po jakie pozycje warto sięgać. Specjaliści mogą też dzielić się wiadomościami niezwiązanymi z literaturą, które chcą przekazać swoim czytelnikom.

Zobacz koniecznie:

Blog, który promuje czytelnictwo

Założenie bloga książkowego jest również korzystne w przypadku, gdy za cel stawiamy sobie efektywną promocję czytelnictwa, na przykład wśród lokalnej społeczności. Obecnie sytuacja wygląda tak, że niektórzy nie czytają w ogóle, inni pochłaniają spore ilości książek, jednak średnia z tego i tak jest bardzo niska. Promowanie czytelnictwa powinno mieć miejsce w sieci, gdzie na co dzień zagląda mnóstwo osób. Załóżmy bloga, na którym będziemy recenzować książki i przekonywać, że czytanie może przynosić wiele korzyści, bez względu na wiek czy zainteresowania. Tego typu blog może powstać na przykład w ramach realizacji projektu obywatelskiego czy gminnego. Pamiętajmy jednak, że promocja czytelnictwa to zadanie dla osoby w pełni wiarygodnej, która posiada odpowiedni warsztat. Społeczeństwo trzeba zachęcić przede wszystkim słowem, umiejętnie konstruując poszczególne wpisy. Jest to o tyle istotne, że blog prowadzony przez przypadkową osobę może nie przynieść nam oczekiwanych sukcesów. Wpisy powinny być skierowane do osób w każdym wieku, zatem różny musi być ich zakres tematyczny. Oczywiście, promocja nie może być zbyt nachalna, a po zakończeniu akcji warto kontynuować prowadzenie bloga. 

Literacki GPS – blog literacki
ul. Giuseppe Garibaldiego 4/203
04-078 Warszawa
604 810 444
www.literackigps.pl